برنامه ریزی  توسعه آموزش عالی

برنامه ریزی توسعه آموزش عالی

نیازمندی‌های آزمون و سرفصل دروس دکتری آموزش عالی
برنامه ریزی  توسعه آموزش عالی

برنامه ریزی توسعه آموزش عالی

نیازمندی‌های آزمون و سرفصل دروس دکتری آموزش عالی

قانون تشکیل هیأت‌های امناء

قانون تشکیل هیأت‌های امناء دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی


‌مصوب جلسات 181 و 183 مورخ 9، 1367.12.23 شورای عالی انقلاب فرهنگی
‌شماره: .386‌دش - تاریخ: 68.1.29
‌ماده 1 - هر یک از وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات‌پژوهشی وابسته به خود که در
این قانون "‌مؤسسه" نامیده می‌شود هیأت امنایی با ترکیب ذیل تشکیل خواهند داد.
‌الف - وزیر
ب - رییس مؤسسه
ج - 4 تا 6 تن از شخصیتهای علمی و فرهنگی و یا اجتماعی محلی و کشوری که نقش مؤثری
در توسعه و پیشرفت مؤسسه مربوط داشته باشند.
‌د - وزیر و یا نماینده وزیر برنامه و بودجه
‌تبصره - حداقل دو تن از شخصیتهای بند "ج" باید از اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها
باشند.
‌ماده 2 - اعضای بند "ج" به پیشنهاد وزیر و با تأیید و حکم ریاست جمهوری برای مدت
4 سال منصوب می‌شوند و در یک زمان حداکثر می‌توانند عضو‌دو هیأت امناء باشند و
انتخاب مجدد ایشان بلامانع است.
‌ماده 3 - ریاست هیأت امناء مؤسسه بر حسب مورد به عهده وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.
‌ماده 4 - دبیر هیأت امناء رییس مؤسسه مربوط خواهد بود.
‌ماده 5 - وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
می‌توانند در صورت اقتضاء دو یا چند مؤسسه مربوط به خود را‌زیر نظر یک هیأت امناء
قرار دهند در چنین مواردی کلیه رؤسای دانشگاه‌ها عضو هیأت امناء می‌باشند و دبیر
این هیأت را نیز وزیر از میان یکی از این‌رؤسا انتخاب خواهند کرد.
‌ماده 6 - در مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارتخانه‌ها یا
سازمانهای دیگر که مجوز تأسیس آنها از طریق وزارتخانه‌های‌فرهنگ و آموزش عالی یا
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است وزیر یا مسئول سازمان مربوط به جای یکی
از اعضای بند "ج" ماده 1‌عضویت و ریاست هیأت امناء را عهده‌دار خواهد بود.
‌تبصره - در اینگونه مؤسسات سایر اعضای بند "ج" ماده 1 این قانون به پیشنهاد وزیر
یا مسئول سازمان مربوط و حسب مورد با تأیید و حکم وزیر‌فرهنگ و آموزش عالی و یا
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می‌شوند.
‌ماده 7 - وظایف و اختیارات هیأت امناء:
‌الف - تصویب آیین‌نامه داخلی
ب - تصویب سازمان اداری مؤسسه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط
با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب‌شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد
رسید.
ج - بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که از طرف رییس مؤسسه پیشنهاد می‌شود.
‌د - تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه
ه - تصویب حسابها و ترازنامه سالانه مؤسسه
‌و - تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن
‌ز - تعیین حسابرس و خزانه‌دار برای مؤسسه
ح - کوشش برای جلب کمکهای بخش خصوصی و عوائد محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی، ساختمانی
با رعایت ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب‌فرهنگی.
ط - تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانه
مربوط قابل اجرا می‌باشد.
ی - پیشنهاد میزان فوق‌العاده‌های اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی (‌کارشناسان و
تکنیسین‌ها) که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانه‌های‌فرهنگ و آموزش عالی و یا
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا می‌باشد.
ک - تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و بهداشت و درمانی مؤسسه در
چارچوب ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران خواهد‌رسید.
ل - تعیین میزان پرداخت حق‌التحقیق، حق‌التدریس، حق‌الترجمه، حق‌التألیف و نظایر
آن.
م - بررسی گزارش مؤسسه که از طرف رییس مؤسسه ارائه می‌شود.
ن - تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی مؤسسه که به منظور هماهنگی پس از تأیید
وزارتخانه مربوط قابل اجرا خواهد بود.
‌ماده 8 - اعتبارات هر یک از مؤسسات صرفاً در قالب برنامه و به صورت کمک بودجه
سالانه کل کشور منظور و تصویب می‌شود و تخصیص اعتبار‌حداقل هر 3 ماه به مأخذ سه
دوازدهم بودجه مصوب از طریق دستگاه‌های اجرایی ذیربط کلاً در اختیار هر یک از
مؤسسات قرار خواهد گرفت.
‌ماده 9 - امور مالی و معاملاتی مؤسسات جز در مورد ذیحسابی موضوع ماده 31 قانون
محاسبات عمومی، مشمول سایر مقررات قانون مزبور و‌آیین‌نامه معاملات دولتی و سایر
قوانین مربوط به مؤسسات دولتی نخواهد بود.
‌ماده 10 - رسیدگی به حسابهای سالانه مؤسسه بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که بر
حسب مورد به وسیله وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه
و به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.
‌ماده 11 - مادام که هیأتهای امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات
پژوهشی بر اساس این قانون تشکیل نشده و آیین‌نامه‌های اجرایی‌مورد نیاز به تصویب
نرسیده است، طبق مقررات سابق عمل خواهد شد.


منبع : مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی