برنامه ریزی  توسعه آموزش عالی

برنامه ریزی توسعه آموزش عالی

نیازمندی‌های آزمون و سرفصل دروس دکتری آموزش عالی
برنامه ریزی  توسعه آموزش عالی

برنامه ریزی توسعه آموزش عالی

نیازمندی‌های آزمون و سرفصل دروس دکتری آموزش عالی

شاخص های ارزیابی آموزش عالی

مقدمه

دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی همواره به عنوان بالاترین مرکز اندیشه ورزی و تولید علم جامعه محسوب شده و با حضور و فعالیت اندیشمندانه متفکران، محققان، دانش پژوهان و دانشجویان در اعتلای علمی و جهت بخشیدن به حرکتهای فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه نقشی اساسی دارند.
دانشگاهها به منظور به انجام رساندن وظایف خطیر و پویایی و ارتقای خود، نیازمند الگو و ابزار مناسب برای ارزیابی و اطمینان کیفی از روند برنامه‌ها و فرایندهای مربوط و کارآیی و اثربخشی دانش‌آموختگان در بازار مشاغل می‌باشند. از سوی دیگر،نظام آموزش عالی کشور باید با برنامه‌ریزی دقیق در امور آموزشی، پژوهشی و تربیت نیروی انسانی، برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود درکشور تلاش نموده و بیش از پیش نوید دهنده شکوفایی و اقتدار علمی و فرهنگی جامعه باشد. دانشگاه برای حفظ پویایی خود نیازمند برنامه ریزی های توسعه ای و راهبردی، بهبود فرایندها و روشها و کنترل مستمر کیفیت است. انجام و تحقق هر یک از امور و فرایندهای مذکور همراه با برنامه‌ریزی دقیق، نیازمند اطلاعات واقعی، دقیق، مرتبط و روزآمد می‌باشد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی و ارزیابی آموزش عالی و تدوین شاخص ها و ضوابط ارزیابی با بهره گیری از مطالعات جهانی در حوزه تخصصی آموزش عالی (از جمله الگوهای ارزیابی آموزش عالی ، الگوی شبکه بین المللی تضمین کیفیت در آموزش عالی ، شاخص های مطرح شده توسط یونسکو و….) به تدوین مولفه های اصلی و شاخصهای آموزش عالی در گستره ارزیابی کلان و خرد شامل بخش های کلی (عمومی)، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات، در ابعاد کمی و کیفی اهتمام ورزیده است.

ـ ارزیابی کلان:
در این سطح، وضع موجود آموزش عالی کشور در مقیاس ملی ارزیابی می‌شود و وضعیت هر یک از زیرمجموعه‌های آموزش عالی به صورت کلی و فراتر از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و سازمانهای مربوط مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ارزیابی روند آموزش عالی کشور را در هر یک از حوزه های اصلی (زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و بودجه و اعتبارات) معین و موقعیت نسبی آنها را در عرصه بین‌المللی مشخص می کند.

ـ ارزیابی خرد:
در این سطح وضعیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مقایسه با یکدیگر ارزیابی می‌شود. گرچه بسیاری از شاخص های تدوین شده در دو بخش خرد و کلان مشابه هستند، ولی سطح ارزیابی متفاوت است. ارزیابی خرد نهایتاً به دسته‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منجر می گردد.
شاخص‌های ارزیابی کلان و خرد آموزش عالی شامل شاخص های کمی، کیفی و تحلیلی آموزش عالی بوده و در 5 حوزه اصلی: شاخص های کلی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات تدوین گردیده است.


بخش کلی:
شاخص های کلی در آموزش عالی، شاخص هایی هستند که امکان جایگزینی آنها در بخش های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات کمتر وجود داشته و بیشتر جنبه عمومی و مشترک داشته اند.


بخش آموزشی:
شاخص های آموزشی شامل شاخص‌های کمی، کیفی و تحلیلی است که مربوط به اعضاء هیأت علمی، برنامه‌ها و فضاهای آموزشی و درسی، کارشناسان آموزشی، سطوح و مقاطع تحصیلی و … می باشد .


بخش پژوهشی:
شاخص های پژوهشی شامل شاخص‌های کمی، کیفی و تحلیلی در ارتباط با مراکز تحقیقاتی، محققین، انتشارات تحقیقاتی (تألیف و ترجمه کتب و مقالات علمی پژوهشی و…)، کنفرانسها، همایش ها و … می باشد.


بخش دانشجویی:
شاخص های دانشجویی شامل: شاخص‌های کمی، کیفی و تحلیلی در خصوص پذیرفته‌شدگان، دانشجویان و دانش‌آموختگان، فضاهای دانشجویی و … می باشد.


بخش فرهنگی:
شاخص های فرهنگی شامل شاخص‌های کمی، کیفی و تحلیلی مرتبط با مسائل فرهنگی و فعالیتهای فوق برنامه و رفاهی اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان، برنامه ها و آموزشهای فرهنگی و … می باشد .


بخش اعتبارات و امکانات:
شاخص های اعتبارات و امکانات شامل شاخص‌های کمی، کیفی و تحلیلی در خصوص بودجه و اعتبارات بخش آموزش عالی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بودجه و اعتبارات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی و نیز حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی، غیر هیأت علمی و.... می باشد.
در هر یک از حوزه‌ها شاخص‌هایی نیز در خصوص مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارائه شده است. قابل ذکر است که شاخص های تدوین و ارائه شده، از زوایا و دیدگاههای مختلف، آموزش عالی و رسالت‌ها و عملکرد‌های آن را مورد توجه قرار داده و شامل جنبه های مختلف کمی و کیفی از یک سو و دروندادها، فرایندها، بروندادها، پیامدها و اثر بخشی ها از سوی دیگر است. در نتیجه این گستردگی، تعداد شاخص ها پر شمار و گاه با هم دارای هم پوشانی هائی می باشد که می توان گفت در ارزیابی های همه جانبه، چنین پدیده ای اجتناب ناپذیر است. نکته دیگر اینکه توجه به شاخص ها نه تنها بعنوان نشانگرهای ارزیابی مفید و کار آمد است، بلکه شاخص ها می توانند جهت دهنده، نظم آور و هدایت کننده باشند و مدیریت های کلان و خرد را در جهت شناخت بهتر وضعیت و تلاش
در جهت بهبود آن یاری رسانند.

الف- شاخص‌های ارزیابی کلان آموزش عالی

1- الف- شاخص های کلی


بخش کمی
1-1-الف- تعداد کل دانشگاههای دولتی و غیردولتی
2-1-الف- درصد دانشگاههای دولتی و غیردولتی از کل دانشگاههای کشور
3-1-الف- نسبت دانشگاههای علوم پزشکی به دانشگاههای غیرپزشکی
4-1-الف- تعداد دانشگاهها به تفکیک جامع، در حال توسعه، تحقیقاتی و کاربردی
5-1-الف- تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در حوزه علوم اسلامی
6-1- الف- درصد دانشگاههای تخصصی از کل دانشگاههای کشور
7-1- الف- توزیع استانی دانشگاهها به تفکیک دولتی و غیردولتی
8-1- الف- تعداد اعضای هیات علمی در یک میلیون نفر جمعیت
9-1- الف- تعداد کل اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت، رتبه علمی و گروه عمده تحصیلی
در دانشگاههای دولتی و غیردولتی
10-1- الف- توزیع درصدی اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت، رتبه علمی و گروه عمده
تحصیلی به تفکیک در دانشگاههای دولتی و غیردولتی
11-1- الف- میانگین ساعات کاری اعضای هیأت علمی در انواع فعالیت ها (آموزشی،
پژوهشی، مدیریتی- اجرایی و مشاوره ای) در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی به تفکیک
گروه‌های عمده تحصیلی در هفته
12-1- الف- میانگین سابقه مدیریت اعضای هیأت علمی شاغل بعنوان مدیران ارشد
13-1- الف- توزیع درصدی مدیران ارشد دانشگاهها بر حسب مرتبه علمی به تفکیک در
دانشگاههای دولتی و غیردولتی
14-1- الف- میانگین طول مدت مدیریت مدیران ارشد به تفکیک دانشگاههای دولتی و
غیردولتی (برحسب سال)
15-1- الف- میانگین تعداد جابجایی مدیران ارشد در طی مدت 5 سال به تفکیک در
دانشگاه های دولتی وغیر دولتی
16-1- الف- تعداد برنامه های راهبردی در آموزش عالی

بخش کیفی
17-1- الف- میزان بکارگیری معیارهای مناسب در انتخاب مدیران آموزش عالی (مدیران
ارشد و میانی)
18-1- الف- میزان مشارکت دانشگاهیان در تدوین سیاستها و برنامه های ملی
19-1- الف- میزان مشارکت دانشگاهیان در انتخاب مدیران ارشد دانشگاهها
20-1- الف- میزان استقلال دانشگاهها در تصمیم گیری و اجرای امور مربوط
21-1- الف- میزان اسلامی بودن دانشگاه های دولتی و غیر دولتی
22-1- الف- میزان موفقیت دانشگاه های دولتی و غیر دولتی در دستیابی به آرمانهای
انقلاب اسلامی
23-1- الف- چگونگی آزادی علمی در دانشگاه
24-1- الف- میزان پاسخ گویی و التزام اجتماعی دانشگاه
25-1- الف- میزان مشارکت دانشگاه در ارتقای فرهنگ جامعه
26-1- الف- میزان پیشگامی و راهگشایی دانشگاه در امور اجتماعی و سیاسی
27-1-الف- میزان همکاری دانشگاه و صنعت
28-1- الف- کیفیت همکاری دانشگاه و صنعت

2- الف- شاخص های آموزشی


بخش کمی
1-2 - الف- درصد اعضای هیأت علمی تمام وقت و پاره وقت از کل اعضای هیأت علمی در
دانشگاههای دولتی و غیردولتی
2-2- الف- نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجویان در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی و
به تفکیک مرتبه علمی، مقطع و گروه عمده تحصیلی
3-2 - الف- درصد اعضای هیأت علمی بازنشسته ، دارای ترک خدمت موقت و دائم از کل
اعضای هیات علمی به تفکیک گروههای عمده تحصیلی و دانشگاههای دولتی وغیر دولتی در
سال
4-2- الف- میزان ساعات دوره های آموزشی برای مدیران عضو هیأت علمی و غیر هیات علمی
دانشگاهها به تفکیک پزشکی و غیر پزشکی و دولتی و غیر دولتی در سال
5-2- الف- تعداد رشته های آموزشی دائردر دانشگاههای دولتی و غیر دولتی به تفکیک
گروههای عمده تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی
6-2- الف- تعداد دفعات بازنگری برنامه درسی به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی در طی 5
سال
7-2- الف- سرانه دانشجویی فضای آموزشی (کلاس درس) به تفکیک دانشگاههای دولتی و
غیردولتی

بخش کیفی
8-2- الف- میزان انطباق برنامه های آموزشی با رسالت واهداف دانشگاه به تفکیک دولتی
وغیردولتی
9-2- الف- میزان تأثیر آموزشها و نحوه تدریس در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی بر
کار آفرینی، خلاقیت و نوآوری دانش آموختگان به تفکیک گروه عمده تحصیلی
10-2- الف- میزان مشارکت دانشجویان در فرایند تعلیم و تعلم به تفکیک مقاطع تحصیلی
در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی
11-2- الف- میزان اثر بخشی آموزش عالی به تفکیک در دانشگاههای دولتی وغیر دولتی
12-2- الف- میزان رضایت جامعه از توانمندی دانش آموختگان دانشگاهها

3- الف- شاخص‌های پژوهشی


بخش کمی
1-3 - الف- درصد محققان دانشگاهی از کل محققان کشور
2-3 - الف- تعداد محققان دانشگاهی در یک میلیون نفر جمعیت
3-3- الف- درصد کارشناسان پژوهشی از کل شاغلان تحقیقاتی به تفکیک در دانشگاههای
دولتی و غیردولتی
4-3- الف- نرخ رشد محققان دانشگاهی به تفکیک گروههای عمده تحصیلی در سال
5-3 - الف- تعداد شاغلان تحقیقاتی به تفکیک گروههای عمده تحصیلی
6-3 - الف- تعداد مراکز تحقیقاتی به تفکیک در دانشگاههای دولتی، غیر دولتی، پزشکی
و غیر پزشکی
7-3- الف- تعداد عناوین مجلات و نشریات پژوهشی چاپ شده توسط دانشگاههای دولتی
وغیردولتی
8-3- الف- تعداد اختراعات و تعداد اکتشافات دانشگاههای دولتی و غیردولتی که به ثبت
رسیده است
9-3- الف- تعداد جوایز علمی کسب شده توسط اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی و
غیردولتی
10-3- الف- تعداد سمینارها و کنفرانس های علمی برگزار شده در کشور توسط دانشگاههای
دولتی و غیردولتی در سال
11-3- الف- نسبت تعداد مقالات و کتب تالیف و ترجمه شده اعضای هیأت علمی به کل
اعضای هیأت علمی به تفکیک و بر حسب مرتبه علمی
12-3- الف- درصد اعضای هیأت علمی صاحب تألیف و ترجمه (کتاب، مقالات علمی و پژوهشی)
از کل اعضای هیأت علمی
13-3- الف- تعداد کتابهای چاپ شده توسط اعضای هیأت علمی در سطح بین‌المللی(به
زبانهای خارجی)
14-3- الف- تعداد مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی در مجلات علمی – پژوهشی داخلی و
مجلات نمایه شده در فهرست های معتبر بین المللی به تفکیک دانشگاههای دولتی
وغیردولتی
15-3- الف- نسبت تعداد مقالات و کتب تألیفی و ترجمه ای چاپ شده اعضای هیأت علمی به
کل دانشجویان به تفکیک و بر حسب مقطع تحصیلی و دانشگاه دولتی وغیردولتی
16-3- الف- تعداد عناوین کتابهای مرجع موجود در دانشگاههای دولتی وغیردولتی به
تفکیک
17-3- الف- نسبت رایانه های متصل به اینترنت به تعداد دانشجویان به تفکیک در
دانشگاههای دولتی و غیردولتی
18-3- الف- سرانه دانشجویی فضای کتابخانه ها به تفکیک در دانشگاههای دولتی
وغیردولتی
19-3- الف- درصد پژوهش های دانشگاهی منتهی به تولید فناوری به تفکیک گروه های عمده
تحصیلی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی
20-3- الف- میزان درآمد دانشگاه های دولتی و غیر دولتی از فروش فناوری

بخش کیفی
21-3- الف- میزان تطابق تحقیقات انجام شده در دانشگاههای دولتی و غیردولتی با
هدفهای برنامه توسعه کشور
22-3- الف- میزان رضایت اعضای هیات علمی دانشگاهها از تسهیلات موجود برای ارائه و
انتشار آثار علمی ـ تخصصی خود در داخل و خارج از کشور
23-3- الف- میزان رضایت جامعه از (نقش علمی) دانشگاهها در حل مشکلات فنی و تخصصی
در عرصه های مختلف جامعه
24-3- الف- کیفیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های کشور
25-3-الف- میزان بهره برداری از رایانه های موجود در دانشگاه های دولتی و غیردولتی
در فعالیت های علمی و پژوهشی


4- الف- شاخص های دانشجویی


بخش کمی
1-4- الف- توزیع درصدی پذیرفته شدگان به تفکیک دانشگاههای دولتی و غیردولتی، مقطع،
گروه عمده تحصیلی و استان
2-4- الف- نسبت پذیرفته شدگان از هر استان به جمعیت استان به تفکیک گروههای عمده
تحصیلی و دانشگاههای دولتی و غیر دولتی
3-4- الف- درصد پذیرفته شدگان بومی از کل پذیرفته شدگان به تفکیک استان
4-4- الف- نرخ رشد پذیرش دانشجو در دانشگاههای دولتی و غیردولتی
5-4- الف- درصد پذیرفته شدگان زن از کل پذیرفته شدگان به تفکیک مقطع تحصیلی و
دانشگاه دولتی و غیردولتی
6-4 - الف- توزیع استانی ده درصد اول پذیرفته شدگان در گروههای عمده تحصیلی
7-4 - الف- نسبت پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد به دانش آموختگان کارشناسی به
تفکیک گروههای عمده تحصیلی و جنسیت در سال
8-4- الف- درصد پذیرفته شدگان در دوره های تحصیلات تکمیلی از کل پذیرفته شدگان
دانشگاه به تفکیک جنسیت، دولتی و غیردولتی و پزشکی و غیر پزشکی
9-4- الف- نسبت پذیرفته شدگان دوره دکتری به دانش آموختگان دوره کارشناسی به تفکیک
گروههای عمده تحصیلی و جنسیت
10-4- الف- نسبت پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی به دانش‏آموختگان کارشناسی ارشد
به تفکیک گروههای عمده تحصیلی و جنسیت
11-4- الف- تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاههای خارج از کشور (اعزام، بورس، و …) به
تفکیک گروه عمده تحصیلی و جنسیت
12-4- الف- تعداد کل دانشجویان کشور به تفکیک دولتی و غیر دولتی ،پزشکی و غیر
پزشکی و جنسیت
13-4- الف- تعداد دانشجویان دانشگاهها در یک میلیون نفر جمعیت کشور
14-4- الف- توزیع درصدی دانشجویان بر حسب دانشگاه دولتی و غیر دولتی، مقطع، گروه
عمده تحصیلی و استان
15-4- الف- توزیع سنی دانشجویان در گروههای عمده تحصیلی به تفکیک جنسیت و مقطع
تحصیلی
16-4- الف- میانگین مدت تحصیل بر حسب گروههای عمده تحصیلی به تفکیک مقطع تحصیلی،
دانشگاه دولتی و غیردولتی و جنسیت
17-4- الف- درصد دانشجویانی که تشویق و تقدیرنامه دریافت کرده اند به تفکیک مقطع،
گروههای عمده تحصیلی و جنسیت
18-4- الف- سرانه فضای خوابگاههای دانشجویی(برای دانشجویان واجد شرایط) به تفکیک
جنسیت و نوع خوابگاه (مجردی و متأهلی) و دانشگاه دولتی و غیردولتی
19-4- الف- سرانه فضای تربیت بدنی به تفکیک دانشگاههای دولتی و غیردولتی
20-4- الف- تعداد کل دانش آموختگان در مقاطع مختلف به تفکیک جنسیت و گروه عمده
تحصیلی
21-4- الف- درصد دانش آموختگان دارای شغل مرتبط با رشته در طی 3 سال پس از فراغت
از تحصیل به تفکیک مقطع و گروههای عمده تحصیلی
بخش کیفی
22-4- الف- میزان حمایت از خلاقیت ها و دستاوردهای علمی دانشجویان در کشور
23-4- الف- میزان وجود تسهیلات لازم برای توسعه آموزش دانشجویان با استعداد درخشان
24-4- الف- میزان رضایت دانشجویان از وجود فرصتها برای دسترسی به امکانات علمی و
تحصیلی
25-4- الف- میزان رضایت دانشجویان در خصوص امکان تحقیقات دانشجوئی
26-4- الف- میزان امید به آینده (در زمینه رشد و پیشرفت علمی و حرفه‌ای) در میان
دانشجویان
27-4 - الف- کیفیت دانش آموختگان دانشگاههای دولتی و غیردولتی به تفکیک گروه عمده
تحصیلی
28-4- الف- میزان مطابقت توانمندی دانش آموختگان با نیازهای واقعی جامعه
29-4- الف- میزان رضایت دانش آموختگان در خصوص امر اشتغال

5- الف- شاخص های فرهنگی
بخش کمی
1-5- الف- تعداد پژوهش های مرتبط با فرهنگ و ارزشهای اسلامی در دانشگاههای دولتی و
غیردولتی به تفکیک
2- 5- الف- درصد دانشجویان عضو تشکلهای دانشجوئی از کل دانشجویان
3-5- الف- سرانه دانشجویی فضای فرهنگی (مساجد، نمازخانه ها، تالار نمایش) به تفکیک
دانشگاههای دولتی و غیردولتی
4- 5- الف- تعداد کارگاهها، سمینارها، مراسم و کلاس های آموزشی فرهنگ اسلامی در
دانشگاههای دولتی و غیردولتی
5- 5- الف- تعداد گردهمائی های بزرگ برگزار شده با حضور صاحبنظران در خصوص مسائل
اجتماعی و فرهنگی جوانان در دانشگاههای دولتی و غیردولتی
6-5 - الف- تعداد مراکز مشاوره و راهنمائی دانشجویان در دانشگاههای دولتی و
غیردولتی
7-5- الف- درصد دانشجویان مراجعه کننده به مراکز مشاوره از کل دانشجویان به تفکیک
در دانشگاههای دولتی و غیردولتی و جنسیت
8-5- الف- درصد دانشجویانی که بنا به اظهار خود فریضه نماز را (بطور مرتب، غالبا"،
بندرت) بجا می آورند
9 – 5- الف- متوسط ساعات پرداختن دانشجویان به امور فرهنگی و فوق برنامه در سال
10-5- الف- متوسط ساعات مطالعه غیر درسی دانشجویان در سال

بخش کیفی
11-5-الف- میزان تحقق وحدت حوزه و دانشگاه
12-5- الف- میزان رضایت دانشجویان ازمنزلت اجتماعی خود
13-5- الف- میزان علاقه دانشجویان به فرهنگ و هویت ملی
14-5- الف- میزان علاقمندی دانشجویان نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
15-5- الف- میزان آگاهی دانشجویان از معارف و فرهنگ اسلامی
16-5- الف- میزان گرایش دانشجویان به مهاجرت به خارج از کشوربه تفکیک انگیزه،
جنسیت، گروه عمده تحصیلی و دانشگاه دولتی و غیر دولتی
17-5- الف- میزان پای بندی دانشگاهیان به انجام تکالیف و شعائر دینی (نماز، روزه،
حجاب و...) به تفکیک جنسیت و گروه عمده تحصیلی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی
18-5- الف- میزان آگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به تفکیک
گروه عمده تحصیلی، مقطع تحصیلی و جنسیت
19-5- الف- میزان اثر بخشی فعالیت تشکلهای دانشجویی در رشد آگاهی ها و نگرشهای
سیاسی، اجتماعی، دینی و اخلاقی دانشجویان
20-5- الف- میزان تمایل اعضای هیأت علمی به ترویج ارزشهای دینی
21-5- الف- میزان تمایل اعضای هیأت علمی به اخلاق و معنویت
22-5- الف- میزان تمایل اعضای هیأت علمی به ترویج و تقویت هویت ملی
23-5- الف- میزان رضایت اعضای هیأت علمی ازمنزلت اجتماعی خود

6- الف- شاخص‌های اعتبارات وامکانات
بخش کمی
1-6- الف- درصد اعتبارات آموزش عالی از تولید ناخالص ملی
2-6- الف- درصد اعتبارات آموزش عالی از بودجه کل کشور
3-6- الف- میزان اعتبارات آموزش عالی به تفکیک دولتی و غیردولتی و پزشکی و غیر
پزشکی
4-6- الف- درصد اعتبارات ارزی آموزش عالی (به تفکیک دولتی و غیردولتی و پزشکی و
غیر پزشکی)از کل اعتبارات آموزش عالی
5-6- الف- نسبت اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کل اعتبارات آموزش عالی
6-6- الف- نسبت اعتبارات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به کل اعتبارات آموزش
عالی
7-6- الف- توزیع درصدی اعتبارات دانشگاهها به تفکیک دانشگاههای دولتی و غیر دولتی
8-6- الف- درصد اعتبارات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کل اعتبارات
آموزش عالی
9-6- الف- درصد اعتبارات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات
آموزش عالی
10-6- الف- درصد اعتبارات ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات
آن وزارتخانه
11-6- الف- درصد اعتبارات ارزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کل اعتبارات آن
وزارتخانه
12-6- الف- درصد اعتبارات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل
اعتبارات آن وزارتخانه
13-6- الف- درصد اعتبارات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کل اعتبارات آن
وزارتخانه
14-6- الف- درصد اعتبارات عمرانی آموزش عالی (به تفکیک پزشکی و غیرپزشکی) از کل
اعتبارات عمرانی کشور
15-6- الف- درصد اعتبارات عمرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل
اعتبارات آن وزارتخانه
16-6- الف- درصداعتبارات عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کل اعتبارات آن
وزارتخانه
17-6- الف- درصد اعتبارات تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کل اعتبارات
آن وزارتخانه
18-6- الف- درصد اعتبارات تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، از کل
اعتبارات آن وزارتخانه
19-6- الف- درصد اعتبارات تحقیقاتی آموزش عالی از کل اعتبارات تحقیقاتی کشوربه
تفکیک دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
20ـ 6- الف- درصد اعتبارات دانشجوئی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کل اعتبارات
آن وزارتخانه
21-6- الف- درصد اعتبارات دانشجوئی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل
اعتبارات آن وزارتخانه
22-6- الف- سرانه اعتبارات دانشجوئی به تفکیک دانشگاههای پزشکی و غیر پزشکی و
دولتی و غیر دولتی
23-6- الف- سرانه دانشجوئی اعتبار تخصیص یافته به فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه
در دانشگاههای دولتی و غیردولتی
24-6- الف- درصد هزینه های امور فرهنگی و فوق برنامه از اعتبارات و عواید اختصاصی
آموزش عالی

ب- شاخص‌های ارزیابی خرد آموزش عالی

1- ب- شاخص های کلی


بخش کمی
1-1- ب- تعداد اعضای هیأت علمی بر حسب مرتبه علمی به تفکیک گروه عمده تحصیلی و
جنسیت
2-1 - ب- درصد مربیان آموزشیار، مربیان، استادیاران، دانشیاران و استادان از کل
اعضای هیأت علمی به تفکیک
3-1- ب- درصداعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام از کل اعضای هیأت علمی در سال
4-1- ب- درصد اعضای هیأت علمی بازنشسته از کل اعضای هیأت علمی در سال
5ـ1- ب- درصد اعضای هیأت علمی زن از کل اعضای هیأت علمی
6-1- ب- درصد اعضای هیأت علمی تبدیل وضعیت یافته از پیمانی به رسمی آزمایشی از کل
اعضای هیأت علمی پیمانی در سال
7-1- ب- میانگین سن اعضای هیأت علمی به تفکیک مرتبه علمی و جنسیت
8-1- ب- درصد اعضای هیأت علمی تمام وقت از کل اعضای هیأت علمی
9-1- ب- درصد اعضای هیأت علمی نیمه وقت از کل اعضای هیأت علمی
10-1-ب- درصد اعضای هیأت علمی ارتقاء یافته به مرتبه بالاتر در سال از کل اعضای
هیأت علمی
11-1- ب- درصد مربیان ارتقاء یافته به مرتبه استادیاری در سال از کل مربیان
12-1- ب- درصد استادیاران ارتقاء یافته به مرتبه دانشیاری در سال از کل استادیاران
13-1- ب- درصد دانشیاران ارتقاء یافته به مرتبه استادی در سال از کل دانشیاران
14-1- ب- نسبت اعضای هیأت علمی دارای سمت اجرایی به کل اعضای هیأت علمی تمام وقت
15-1- ب- توزیع درصدی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی (زیر دیپلم، دیپلم، کاردانی،
کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
16-1- ب- نسبت تعداد کارکنان به تعداد اعضای هیأت علمی
17-1- ب- نسبت تعداد کارکنان به تعداد دانشجویان
18-1- ب- درصد کارکنان زن از کل کارکنان
19-1- ب- درصد کارکنان شاغل در پست های تخصصی از کل کارکنان
20-1 - ب- درصد کارکنان استخدام شده در سال
21-1- ب- میانگین سن کارکنان به تفکیک جنسیت
22-1- ب- درصد افراد خارج شده از سیستم (بازنشسته، باز خرید، مستعفی، ترک خدمت و…)
به تفکیک کارکنان و اعضای هیأت علمی و بر حسب جنسیت
23-1- ب- تعداد جلسات رسمی مدیریت به تفکیک با اعضای هیأت علمی و کارکنان
24-1- ب- تعداد پیشنهادهای ارائه شده در زمینه های مختلف کاری به وزارت متبوع از
سوی مدیریت

بخش کیفی
25-1 - ب- میزان استقلال دانشگاه در تصمیم گیری و اجرای امور مربوط
26-1- ب- چگونگی آزادی علمی در دانشگاه
27-1- ب- میزان رضایت اعضای هیأت علمی از مدیریت دانشگاه به تفکیک مرتبه علمی و
جنسیت
28-1- ب- نحوه عملکرد مدیریت در مورد سنجش بهره‌وری اعضای هیات علمی
29ـ1- ب- میزان بکارگیری معیارهای مناسب در انتخاب مدیران دانشگاه (مدیران ارشد،
میانی و عملیاتی)
30-1- ب- میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی به تفکیک مرتبه علمی و جنسیت
31-1- ب- میزان رضایت شغلی کارکنان به تفکیک جنسیت

2- ب- شاخص‌های آموزشی


بخش کمی
1-2- ب- نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجویان در کل و به تفکیک مرتبه علمی
2-2- ب- میانگین واحدهای درسی تدریس شده توسط هر عضو هیأت علمی در هر نیمسال
تحصیلی
3-2- ب- نسبت مدرسین مدعو به کل اعضای هیأت علمی در سال
4-2- ب- میانگین ساعات مشاوره اعضای هیات علمی با دانشجویان در هفته
5-2- ب- میانگین نمره امتحانات جامع علوم پایه در سطح دانشگاههای علوم پزشکی در
سال
6-2- ب- میانگین نمره امتحانات جامع پیش کارورزی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی در
سال
7-2- ب- تعداد رشته های دایر به تفکیک مقطع و گروه عمده تحصیلی
8-2- ب- درصد رشته های دایر در دانشگاه از کل رشته های دایر در سطح کشور به تفکیک
گروههای عمده تحصیلی
9-2- ب- درصد رشته های نو و نیز رشته های بین رشته‏ای از تعداد کل رشته‏های دایر
در دانشگاه
10-2- ب- تعداد کل گرایش های تحصیلی دایر به تفکیک رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی
11-2- ب- تعداد رشته های مرتبط با علوم اسلامی
12-2- ب- تعداد دوره های آموزشی مجازی، کوتاه مدت و آزاد به تفکیک
13-2- ب- درصد برنامه های درسی بازنگری شده ( درمحدوه مقررات مربوط) در سال
14-2- ب- تعداد نرم افزارهای تخصصی و آموزشی موجود در دانشگاه
15-2- ب- تعداد دفعات ارزیابی مدیریت از وضعیت آموزشی دانشگاه در سال
16-2- ب- درصد اعضای هیأت علمی تشویق شده (اعم از مادی و معنوی) توسط دانشگاه در
سال
17-2- ب- تعداد دوره های آموزشی علمی طی شده توسط مدیران آموزشی
18-2- ب- سرانه فضای کارگاه ، آزمایشگاه ، مزرعه و… به تفکیک
19-2- ب- نسبت تخت آموزشی به دانشجو ( ویژه رشته‏های علوم پزشکی)
20-2- ب- تعداد دوره های باز آموزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برگزار شده
برای مدیران(به تفکیک مدیران ارشد، میانی و اجرایی)
21-2- ب- تعداد کارگاههای آموزشی برگزار شده برای اعضای هیأت علمی در سال
22-2- ب- درصد دانشکده های دارای برنامه مدون (آموزشی، پژوهشی و…) از کل دانشکده
های دانشگاه
23-2- ب- درصد گروههای آموزشی دارای برنامه مدون(آموزشی،پژوهشی و…) از کل گروه‌های
آموزشی دانشگاه
24-2- ب- سرانه فضای آموزشی (کلاس درس)
25-2- ب- سرانه فضای دانشگاه
26-2- ب- میانگین سنوات تحصیلی دانش آموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی
27-2- ب- درصد دانشجویان مشروطی به تفکیک مقطع و گروه عمده تحصیلی از کل دانشجویان
همان مقطع و گروه عمده تحصیلی
28-2- ب- درصد دانشجویان محروم از تحصیل به تفکیک مقطع، گروه عمده تحصیلی و علت
محرومیت از کل دانشجویان
29-2- ب- میانگین تعداد واحدهای مردودی دانشجویان برحسب رشته و مقطع تحصیلی در هر
نیمسال
30-2- ب- میانگین واحدهای اخذ شده توسط هر دانشجو به تفکیک مقطع و رشته تحصیلی در
هر نیمسال تحصیلی
31-2- ب- نرخ بهره برداری از کارگاه ها، آزمایشگاه ها، کلاس های درس، مزارع
آموزشی، بیمارستان ها و.... در دانشگاه به تفکیک گروه عمده تحصیلی

بخش کیفی
32-2- ب- میزان سازگاری قوانین و مقررات آموزشی با شرایط عمومی و واقعیت های
دانشگاه
33-2- ب- نحوه ارتباط دانشگاه با دانش آموختگان
34-2- ب- میزان آگاهی قبلی پذیرفته‌شدگان دانشگاه از رشته‌های تحصیلی انتخاب شده
35-2- ب- نحوه عملکرد مدیریت در مورد سنجش بهره‌وری دانش آموختگان
36-2- ب- میزان رضایت اعضای هیات علمی از امکانات آموزشی موجود
37-2- ب- کیفیت فضای آموزشی دانشگاه برای دوره‏های تحصیلات تکمیلی
38-2- ب- میزان بهره برداری از وسایل اداری ، دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی،
کارگاهی و.... به تفکیک گروه عمده تحصیلی
39-2- ب- میزان تطابق امور اجرایی آموزش با قوانین و مقررات و دستور العمل‌ها
40-2- ب- میزان رضایت کارکنان غیر هیأت علمی از آموزشهای ضمن خدمت به تفکیک جنسیت
41-2- ب- میزان رضایت دانشجویان از کیفیت تدریس به تفکیک گروه‌های عمده تحصیلی
42-2- ب- میزان رضایت دانش آموختگان از کاربردی بودن مطالب آموزشی

3-ب- شاخص‌های پژوهشی


بخش کمی
1-3- ب- تعداد مراکز تحقیقاتی در دانشگاه
2-3- ب- درصد کارکنان تحقیقاتی از کل کارکنان
3-3- ب- تعداداختراعات و اکتشافات به ثبت رسیده در سال
4-3- ب- تعداد جوایز علمی کسب شده توسط اعضای هیأت علمی در سال
5-3 - ب- نسبت تعداد پژوهشگران به کل اعضای هیأت علمی در سال
6-3 - ب- نسبت مقالات منتشر شده اعضای هیات علمی در مجلات علمی - پژوهشی داخلی و
مجلات نمایه شده در فهرست های معتبر بین المللی، به تعداد کل اعضای هیأت علمی به
تفکیک در سال
7-3- ب- نسبت مقالات ارائه شده در کنفرانسها و سمینارهای علمی به تعداد کل اعضای
هیأت علمی در سال به تفکیک داخلی و خارجی
8-3- ب- توزیع درصدی کتب تألیف و ترجمه شده ، توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان
9-3- ب- نسبت تعداد طرحهای تحقیقاتی خاتمه یافته به کل اعضای هیأت علمی در سال
10-3- ب- درصد اعضای هیأت علمی استفاده کننده از فرصت مطالعاتی در سال به تفکیک
مرتبه علمی و جنسیت
11-3- ب- متوسط ساعات استفاده از خدمات پایگاههای اطلاع رسانی به تفکیک استاد و
دانشجو در سال
12-3 - ب- نسبت تعداد عناوین مجلات علمی ـ پژوهشی موجود در دانشگاه به تعداد
رشته‌ها و به تفکیک داخلی و خارجی
13-3- ب- نسبت تعداد عناوین مجلات علمی پژوهشی موجود در کتابخانه های دانشگاه( به
زبانهای مختلف) به کل دانشجویان
14-3- ب- تعداد گزارشها ، پایان نامه ها ، اسناد و مدارک علمی موجود در کتابخانه
های دانشگاه
15-3 - ب- تعداد نسخه های خطی و اسناد قدیمی موجود در کتابخانه های دانشگاه
16-3- ب- تعداد دفعات ارزیابی مدیریت از وضعیت پژوهشی دانشگاه
17-3- ب- تعداد موارد تشویق و تقدیر اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان بخاطر
مشارکت در تحقیقات علمی، به تفکیک
18-3- ب- تعداد پیشنهادهای ارائه شده در حوزه تحقیقات به وزارت علوم ، تحقیقات و
فناوری ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر وزارتخانه ها و نهادها به
تفکیک

بخش کیفی
19-3- ب- میزان تطابق تحقیقات انجام شده در دانشگاه با هدفهای برنامه توسعه کشور
20-3- ب- میزان کارآئی نظام اطلاع رسانی دانشگاه
21-3- ب- میزان تبادل استاد و دانشجو با سایر دانشگاههای جهان
22-3- ب- میزان رضایت اعضای هیأت علمی از تسهیلات موجود برای ارائه و انتشار آثار
علمی – تخصصی خود در داخل و خارج از کشور

4-ب- شاخص‌های دانشجویی
بخش کمی
1-4- ب- درصد پذیرفته شدگان دانشگاه از کل پذیرفته شدگان آموزش عالی در بخش دولتی
به تفکیک گروه عمده تحصیلی، مقطع تحصیلی و جنسیت
2-4- ب- میانگین رتبه آزمون سراسری 30% اول پذیرفته شدگان در دانشگاه به تفکیک
گروه عمده تحصیلی
3-4- ب- میانگین رتبه آزمون سراسری 5% آخر پذیرفته شدگان در دانشگاه به تفکیک گروه
عمده تحصیلی
4-4- ب- توزیع درصدی دانشجویان پذیرفته شده به تفکیک سهمیه ورود
5-4- ب- درصد پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد به تفکیک در دانشگاههای دولتی و
غیر دولتی از کل دانش آموختگان کارشناسی همان سال دانشگاه
6-4 - ب- درصد پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی از کل دانش آموختگان کارشناسی ارشد
همان سال دانشگاه به تفکیک در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی
7-4 - ب- نسبت پذیرفته شدگان دوره‏های فوق تخصصی و فلوشیپ به کل پذیرفته شدگان
8-4- ب- نسبت پذیرفته شدگان آزمون دوره دستیاری پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به
کل پذیرفته شدگان دانشگاه
9-4- ب- درصد دانشجویان در گروههای عمده تحصیلی از کل دانشجویان دانشگاه
10-4- ب- نرخ رشد دانشجویی دانشگاه
11-4- ب- میانگین سن دانشجویان به تفکیک جنسیت و مقاطع مختلف تحصیلی در گروههای
عمده تحصیلی
12-4- ب- درصد دانشجویان بومی از کل دانشجویان دانشگاه
13-4- ب- تعداد دانشجویان نمونه و برگزیده در المپیادها
14-4- ب- درصد استفاده کنندگان از خوابگاه از کل دانشجویان متقاضی و واجد شرایط
استفاده از خوابگاه به تفکیک جنسیت و وضعیت تأهل
15-4- ب- متوسط ساعات استفاده دانشجویان از خدمات پایگاههای اطلاعاتی به تفکیک
مقطع و گروههای عمده تحصیلی
16-4- ب- میانگین ساعات استفاده هر دانشجو از شبکه اینترنت دانشگاه در سال
17-4- ب- سرانه دانشجویی عرض باند اتصال به شبکه اینترنت دانشگاه
18-4- ب- نسبت دانشجویان دارای کار دانشجویی به تعداد کل دانشجویان به تفکیک جنسیت
در گروههای عمده تحصیلی
19-4- ب- میانگین ساعات اشتغال به کار دانشجویی درهفته
20-4- ب- تعداد دانشجویان وام گیرنده به تفکیک نوع وام (ازدواج، مسکن، تحصیلی و …)
درسال
21-4 - ب- درصد دانشجویان تشویق و تقدیر شده از کل دانشجویان در سال
22-4 - ب- تعداد جلسات عمومی رییس دانشگاه با دانشجویان درسال
23-4- ب- سرانه فضای خوابگاهی به تفکیک جنسیت و تاهل
24-4- ب- سرانه فضای اتاق کار برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
25-4- ب- تعداد پیشنهادهای مستند ارائه شده در حوزه دانشجویی به وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
26-4- ب- درصد دستیاران دندان پزشکی، پزشکی وداروسازی از کل دستیاران دانشگاه

بخش کیفی
27-4- ب- میزان رضایت دانشجویان از مدیریت دانشگاه به تفکیک مقطع و گروه عمده
تحصیلی
28-4 - ب- میزان فرصت ها و امکانات موجود برای رشد خلاقیت های دانشجویی
29-4- ب- میزان رضایت دانشجویان از خدمات مشاوره‌ای تحصیلی
30-4- ب- میزان رضایت دانشجویان از تسهیلات و امکانات موجود برای انجام تحقیقات
31-4- ب- میزان رضایت دانش آموختگان از تسهیلات اشتغال
32-4- ب- میزان رضایت دانش آموختگان در مورداستمرار آموزش(آموزشهای دوره ای، همایش
ها…)

5-ب- شاخص‌های فرهنگی

بخش کمی
1-5-ب- تعداد مساجد و نمازخانه های دانشگاه
2-5-ب- تعداد سفرهای زیارتی و سیاحتی عمومی برگزار شده در سال
3-5-ب- تعداد کلاسهای دروس معارف اسلامی(رسمی و آزاد)
4-5-ب- تعداد مقالات منتشر شده در دانشگاه در حوزه دین
5- 5- ب- درصد دانشجویان استفاده کننده از تسهیلات سفرهای سیاحتی و زیارتی از کل
دانشجویان در سال
6-5 - ب- درصد کارکنان استفاده کننده از تسهیلات سفرهای سیاحتی و زیارتی از کل
کارکنان در سال
7-5 - ب- نسبت تعداد تشکلهای دانشجویی به تعداد کل دانشجویان دانشگاه
8-5- ب- درصد دانشجویان شرکت کننده دراردوهای فرهنگی و هنری برگزار شده از کل
دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی و جنسیت
9-5- ب- درصد دانشجویان عضو تشکلهای دانشجویی به تفکیک مقطع تحصیلی و جنسیت
10-5-ب- درصد دانشجویان شرکت کننده در مسابقات ورزشی از کل دانشجویان به تفکیک
مقطع تحصیلی و جنسیت
11-5 - ب- نسبت مساحت مکانهای ورزشی به تفکیک سرپوشیده و سرباز به تعداد کل
دانشجویان
12- 5 - ب- نسبت مساحت نمازخانه ها به کل کارکنان و دانشجویان به تفکیک
13-5 - ب- تعداد دانشجویان عضو تیم های ورزشی
14- 5 - ب- تعداد رشته های ورزشی که دانشگاه در مسابقات سراسری دانشجویی آن در سطح
کشور شرکت می کند.
15- 5 - ب- تعداد ساعات فعالیتهای فوق برنامه و تفریحی ارایه شده برای دانشجویان
در هفته
16-5 - ب- نسبت حکم های انضباطی صادره شده به کل دانشجویان
17-5- ب- نسبت تعداد نشریه های علمی و فرهنگی موجود به تعداد کل دانشجویان به
تفکیک عناوین و تیراژ کل
18-5 - ب- تعداد برنامه های فرهنگی به تفکیک همایش های فرهنگی اجتماعی و
نمایشگاههای برگزار شده در سال
19-5 - ب- تعداد مسابقات ورزشی برگزار شده در دانشگاه با سایر دانشگاهها یا دیگر
مراکز
20-5- ب- تعداد دوره مسابقات قرآنی برگزار شده در دانشگاه
21-5-ب- تعداد کانون ها و هیأت های مذهبی دانشجویان در دانشگاه

بخش کیفی
22-5 - ب- میزان توجه و ارج گذاری به نخبگان دانشگاه
23-5- ب- میزان رضایت اعضای هیأت علمی و دانشجویان از تکریم مقام معلم در دانشگاه
24-5- ب- میزان رضایت اعضای هیأت علمی ازمنزلت اجتماعی خود
25-5- ب- میزان رضایت دانشجویان ازمنزلت اجتماعی خود
26-5- ب- میزان تمایل اعضای هیأت علمی نسبت به ترویج ارزشهای دینی
27-5- ب- میزان تمایل اعضای هیأت علمی نسبت به ترویج اخلاق و معنویت
28-5- ب- میزان تمایل اعضای هیأت علمی نسبت به ترویج و تقویت هویت ملی
29-5- ب- میزان علاقه دانشجویان به فرهنگ و هویت ملی
30-5 - ب- میزان رضایت دانشجویان از تسهیلات موجود برای فعالیتهای فوق برنامه (
ورزشی ، فرهنگی و . . .)
31-5- ب- میزان رضایت دانشجویان از نقش تربیتی اعضای هیات علمی

6- ب- شاخص‌های اعتبارات و امکانات
بخش کمی
1-6- ب- میانگین کل پرداختی به اعضای هیأت علمی و کارکنان به تفکیک
2ـ6- ب- نسبت پرداخت حق التدریس اعضای هیأت علمی به کل حقوق و مزایای هیأت علمی
تمام وقت
3ـ6 - ب- میانگین دریافتی اعضای هیأت علمی از محل قراردادهای ‌آموزشی ‌و خدماتی
4ـ6 - ب- میانگین دریافتی اعضای هیأت علمی از محل قراردادهای تحقیقاتی
5-6- ب- نسبت پرداختی به اعضای هیأت علمی بابت طرح تمام وقتی ( کارآیی و...) به کل
دریافتی آنان
6-6- ب- نسبت هزینة صرف شده برای انتشارات به اعتبارات کل دانشگاه به تفکیک جزوه،
کتاب و مجلات علمی
7ـ 6- ب- درصد اعتبارات صرف شده درامور رفاهی هیأت علمی و کارکنان از کل اعتبارات
دانشگاه
8ـ 6- ب- نسبت در آمدهای اختصاصی آموزشی، پژوهشی و خدماتی به کل اعتبارات جاری
دانشگاه به تفکیک
9ـ 6- ب- نسبت هزینه پرداخت اجاره ساختمان به تفکیک اداری، آموزشی، پژوهشی و فوق
برنامه( فرهنگی، ورزشی و...) به کل اعتبارات جاری دانشگاه
10- 6- ب- سرانة اعتبارات تحقیقاتی اعضای هیأت علمی به تفکیک دولتی و اختصاصی
11- 6- ب- درصد اعتبارات تحقیقاتی از کل اعتبارات دانشگاه
12ـ 6- ب- درصد اعتبارات صرف شده در تحقیقات از کل اعتبارات دانشگاه
13ـ 6- ب- درصد اعتبارات صرف شده در آموزش از کل اعتبارات دانشگاه
14- 6- ب- هزینة سرانة دانشجو به تفکیک مقطع و گروههای عمدة تحصیلی
15-6- ب- هزینة تمام شده تحصیلی برای هر دانشجو به تفکیک رشته، مقطع و گروههای
عمده تحصیلی
16ـ 6- ب- درصد اعتبارات صرف شده در امور دانشجویی از کل اعتبارات دانشگاه
17ـ 6- ب- درصد درآمد حاصل از شهریة دانشجویان از کل اعتبارات دانشگاه
18- 6 - ب- سرانة تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تفکیک کارشناسی ارشد و
دکتری
19ـ 6- ب- سرانة دانشجویی اعتبار تخصیص یافته به فعالیتهای فرهنگی، هنری، اجتماعی
و فوق برنامه
20ـ 6- ب- درصد هزینه های صرف شده درخصوص فعالیتهای فرهنگی، هنری و اجتماعی
دانشجویان از عواید اختصاصی دانشگاه
21ـ 6- ب- سرانة دانشجوئی یارانة دولتی ( برای تغذیه ، بهداشت و…)
22- 6- ب- نسبت تعداد رایانه و دستگاههای اداری(زیراکس، چاپگر و...) به تعداد
دانشجویان در دانشگاه
23- 6 - ب- سرانه دانشجویی فضای کتابخانه ها، کارگاهها، آزمایشگاهها و سالن های
غذاخوری به تفکیک
24ـ 6- ب- درصد استفاده کننده‌گان از سرویس های رفت و آمد دانشگاه به تفکیک (هیأت
علمی، کارکنان و دانشجویان)
25ـ 6- ب- درصد استفاده کنندگان از امکانات تفریحی موسسه ( استخر، محیط ورزشی،
باشگاه) به تفکیک دانشجو، هیأت علمی و کارکنان
26ـ 6- ب- تعداد خودروهای درتملک به تفکیک عمومی ( اتوبوس و مینی بوس) ، سواری و
خودروهای سنگین ( کامیون، تراکتور، لودر و ...)
27ـ 6- ب- درصد کارکنان استفاده کننده از وامهای دانشگاه
28ـ 6- ب- درصد اعضای هیأت علمی دارای کارت اعتباری
29- 6- ب- نسبت ساعات حضور رئیس و معاونان در موسسه یا دانشگاه جهت امور مدیریتی
به کل ساعات حضور در هفته
30- 6- ب- درصد اعضای هیأت علمی که از طرح محرومیت از مطب بهره مند هستند به تفکیک
مرتبه علمی(ویژه دانشگاههای علوم پزشکی)
31- 6 - ب- میانگین ساعات حضور هفتگی اعضای هیأت علمی در دانشگاه
32- 6- ب- نسبت تعداد دفاتر(اتاقهای) اعضای هیأت علمی به کل اعضای هیأت علمی تمام
وقت
33- 6- ب- نسبت مساحت کل دفاتر مخصوص اعضای هیأت علمی به تعداد اعضای هیأت علمی
تمام وقت
34- 6- ب- توزیع درصدی اعضای هیأت علمی و کارکنان از نظر وضعیت مسکن ( شخصی،
استیجاری، سازمانی و...)
35- 6- ب- نسبت تعداد اتوبوس های مخصوص ایاب و ذهاب دانشجویان به تعداد دانشجویان
استفاده کننده


بخش کیفی
36ـ 6- ب- چگونگی تخصیص و هزینه اعتبارات تحقیقاتی دانشگاه ( در سرفصلهای پرسنلی،
مواد مصرفی و وسایل و تجهیزات)
37ـ 6- ب- نحوه عملکرد مدیریت درخصوص سنجش بهره وری سرمایه در دانشگاه
38ـ 6- ب- نحوه عملکرد مدیریت در جذب اعتبارات عمرانی
39- 6- ب- نحوه عملکرد مدیریت درکسب و هزینه کردن درآمدهای اختصاصی
40ـ 6- ب- نحوه عملکرد مدیریت در جذب کمکهای مردمی
41ـ 6- ب- نحوه عملکرد مدیریت در خصوص صرفه جویی در هزینه های اداری ـ پرسنلی،
آموزشی، پژوهشی، مسافرت، حمل و نقل، تعمیرات، نگهداری و…
42- 6-ب- نحوه عملکرد مدیریت در هزینه نمودن اعتبارات جاری
43- 6- ب- کیفیت ارزیابی مدیریت از امور دانشگاه و بهره وری از نتایج آن


مصوب پانصد و پنجاهمین جلسه مورخ 1383/08/26 شورای عالی انقلاب فرهنگی